Czas czytania: 12 minut
Spis treści
1. Komunikacja marki osobistej
2. Wizerunek marki osobistej
3. Archetypy
4. Atrybuty
5. Storytelling
6. Identyfikacja wizualna
7. Promocja wizerunku w Internecie
Podziel się swoją opinią z innymi
Podobało Ci się?
Chcesz więcej ciekawych insightów?
Dołącz do społeczności ponad 1000 osób, które tak jak Ty, nieustannie poszukują sposobów na rozwój swojego biznesu i doskonalenie swoich marketingowych działań. Zapisz się i zacznij kształtować przyszłość Twojej marki w cyfrowym świecie.
Te artykuły także mogą Cię zaciekawić
Opublikowane przez:
Marta Król
Marka osobista to zestaw skojarzeń i wrażeń, które budujemy w umysłach odbiorców. Wszyscy mamy markę osobistą, jednak osoby, które aktywnie nią zarządzają, częściej osiągają swoje cele. Jak opisywałam w poprzednim artykule, budowanie marki osobistej warto rozpocząć od zrozumienia siebie, przeprowadzenia autorefleksji i określenia tego, co jest dla Ciebie istotne. Kiedy masz już świadomość swoich wartości i celów, możesz przejść do wykorzystania strategicznych narzędzi do promocji własnego wizerunku.
Strategia komunikacji marki osobistej powinna być wynikiem świadomego i przemyślanego planu, który wynika z analizy i oceny bieżącej sytuacji. W tym kontekście jest bardzo istotne, aby Twoja strategia zawierała precyzyjnie określone mechanizmy działania, które pozwolą Ci na efektywną komunikację z odbiorcami i potencjalnymi klientami.
Znaczący aspekt strategii komunikacji marki osobistej odnosi się do konstrukcji percepcji. Kluczowe pytanie, na które taka strategia powinna odpowiedzieć, brzmi: „Jak mogę wpłynąć na percepcję odbiorców, aby osiągnąć wyznaczone celów?”. Strategia marki osobistej odpowiada za to, jak prezentowana jest osobista tożsamość marki w komunikacji, natomiast strategia komunikacji skupia się na treściach, które powinny być przekazywane.
Musisz zrozumieć, że komunikacja nie powinna być ograniczona jedynie do funkcji informacyjnej. Istotnym elementem jest również funkcja perswazyjna komunikacji, która odgrywa ważną rolę w kształtowaniu percepcji Twojej marki osobistej przez odbiorców. Obejmuje to zrozumienie motywacji, jakie skłaniają potencjalnych klientów do podjęcia decyzji zakupowej, a także identyfikację barier percepcyjnych, które mogą powstrzymywać ich od działania.
Wizerunek marki osobistej pełni zasadniczą rolę w kształtowaniu percepcji oraz budowaniu relacji z odbiorcami. Ważnym aspektem, który musisz uwzględnić przy tworzeniu i zarządzaniu swoim wizerunkiem, jest spójność. Elementy takie jak archetypy, atrybuty, komunikacja, storytelling i identyfikacja wizualna powinny być zharmonizowane tak, aby oddawały autentyczny i koherentny obraz Twojej marki. Spójność wizerunku marki osobistej nie tylko wzmacnia jej wiarygodność, ale również ułatwia jej identyfikację i zapadanie w pamięć odbiorców. Dlatego, w podejściu strategicznym, niezwykle istotne jest, aby wszelkie działania i komunikaty były w zgodzie z głównymi wartościami i cechami, które chcesz reprezentować. Poniżej omówię ważne składniki wizerunku marki osobistej, takie jak archetypy, atrybuty, komunikacja, storytelling i identyfikacja wizualna, i ich znaczenie w procesie budowania silnej i rozpoznawalnej marki osobistej.
Schematy związane z fundamentalnymi potrzebami ludzkimi znajdują odzwierciedlenie w taktykach marketingowych. Konstruowanie wizerunku marki, zakorzenionego w archetypach osobowości ludzkiej, umożliwia kierowanie komunikatu do określonej grupy odbiorców, spełnianie ich aspiracji, jak również zapewnia konsekwencję w prezentacji marki oraz produktów lub usług przez nią oferowanych. Wykorzystanie tego narzędzia będzie korzystne dla Twoich działań wizerunkowych oraz w kreowaniu angażującej zawartości.
Koncepcja archetypu jest znana od dawna, natomiast to Carl Gustav Jung w 1919 roku wprowadził ją do dziedziny psychologii, definiując jako motywy literackie i wzorce ludzkich zachowań, które były przekazywane przez wieki i odnoszą się do ludzkich odpowiedzi na określone sytuacje. Jakie jest powiązanie archetypów z marketingiem i budowaniem komunikacji z odbiorcą? Istotnym momentem w tym kontekście okazała się praca Margaret Mark i Carol S. Pearson, która opisuje wykorzystanie dwunastu archetypów, interpretowanych jako „osobowości” marek przez przedsiębiorstwa.
Archetypy można postrzegać jako postacie reprezentujące markę, które komunikują się z jej odbiorcami, zaspokajają ich potrzeby i budują relacje. Są one kluczowe w kształtowaniu tożsamości marki i tworzeniu skutecznego przekazu. Dwanaście archetypów można podzielić na cztery główne kategorie: dwie osi, reprezentujące stabilizację i zmianę oraz przynależność i niezależność.
Źródło: https://sprawnymarketing.pl/blog/archetypy-marki/
W kontekście marki osobistej wybór odpowiedniego archetypu jest fundamentalny dla spójności Twojej komunikacji i budowania zaufania wśród odbiorców. Archetypy, będąc odzwierciedleniem podstawowych ludzkich potrzeb i motywacji, pozwalają na głębsze zrozumienie i zaangażowanie odbiorców, co przyczynia się do skutecznej budowy wizerunku. Pamiętaj, aby wybrany archetyp był spójny z Twoimi autentycznymi cechami, ponieważ to wzmocni wiarygodność i autentyczność komunikacji. Strategia Twojej marki osobistej powinna być oparta na solidnym rozumieniu wybranego archetypu, wiedzy na temat grupy docelowej i dostosowywaniu komunikacji w taki sposób, aby rezonowała z wartościami i aspiracjami tej grupy.
Atrybuty marki osobistej odnoszą się do cech, które nadają Twojej marce unikalny charakter. Są to elementy, dzięki którym możesz wyróżnić się na tle innych. Atrybuty te obejmują między innymi sposób komunikacji, wizualny styl tworzonych treści, wartości reprezentowane przez Twoją markę, a także misję, cele i wizję, które kierują działaniami związanymi z budowaniem marki osobistej. Te elementy mają kluczowe znaczenie dla kształtowania postrzegania Twojej marki przez odbiorców i budowania autentycznego, spójnego wizerunku.
Istnieje wiele rodzajów atrybutów, które mogą być składnikami marki osobistej. Przykładami mogą być przystępność, pozytywna komunikacja, konsekwencja działań, czy bezinteresowność. Komunikacja tych atrybutów, zwłaszcza poprzez treści publikowane w mediach społecznościowych czy na blogach, jest niezmiernie ważna dla budowania pozytywnego wizerunku Twojej marki osobistej.
Dodatkowo, spójność atrybutów marki w różnych punktach styku z marką jest niezbędna dla utrzymania jej wiarygodności i autentyczności. Oznacza to, że Twoje atrybuty takie jak wartości, styl komunikacji, i wizerunek powinny być konsekwentnie prezentowane w różnych kanałach
Storytelling to zbiór technik oraz metod przedstawiania opowieści, który prowadzi do osiągnięcia pożądanego celu. Stosując metody narracyjne, które obejmują elementy osobistego i zawodowego doświadczenia, przemyślenia i wartości, storytelling w kontekście marki osobistej pozwala na skuteczne przekazanie unikalnej tożsamości Twojej osoby.
Wykorzystanie storytellingu w budowaniu marki osobistej ma wiele korzyści. Przede wszystkim, pozwala na zbudowanie emocjonalnego związku z Twoimi odbiorcami i wpływa na budowanie empatii i zrozumienia. Poza tworzeniem relacji, storytelling jest także efektywnym narzędziem wyróżnienia się na tle konkurencji. Poprzez opowiadanie unikalnej historii, Twoja marka osobista jest w stanie zwrócić na siebie uwagę i zapadać w pamięć, przyciągając tym samym potencjalne możliwości i klientów. Może to prowadzić do zwiększenia widoczności, reputacji i ostatecznie sukcesu Twojej marki osobistej.
Identyfikacja wizualna jest kolejnym ważnym elementem budowy Twojej marki osobistej w Internecie. Wykorzystanie spójnych elementów komunikacji wizualnej jest nieodłącznym aspektem kształtowania świadomości marki. Zapewniają one unikalne rozpoznawanie Twojej marki, sprzyjają utrzymaniu uwagi odbiorcy i umożliwiają budowę długotrwałych relacji.
Konsekwentne treści o spójnej narracji to fundament efektywnego budowania marki osobistej w Internecie. Twoja strategia komunikacyjna powinna uwzględniać użycie angażujących elementów graficznych, które przyciągają uwagę użytkownika i zatrzymują go na dłużej.
Zgodnie z badaniami, mamy zaledwie 2,6 sekundy na wytworzenie pierwszego wrażenia*, co podkreśla wagę atrakcyjnej i spójnej identyfikacji wizualnej. Integracja treści z grafiką ma duże znaczenie dla skuteczności przekazu – kolejne badania pokazują, że treść jest o 65% łatwiej zapamiętywana, jeśli jest połączona z obrazem. W efekcie, efektywne wykorzystanie elementów graficznych może znacząco zwiększyć skuteczność komunikacji marki osobistej.
Identyfikacja wizualna marki osobistej to nie tylko aspekt estetyczny, ale przede wszystkim strategiczny. Dobrze zaprojektowana, spójna i konsekwentna identyfikacja wizualna przyczyni się do budowy silnej i trwałej marki osobistej w środowisku cyfrowym.
Własna marka osobista to nie tylko świadomość tego kim się jest i dokąd się zmierza. To także przestrzeń, czas i odpowiednie narzędzia do promocji własnego wizerunku. Współczesna marka osobista opiera się nie tylko na wiedzy i umiejętnościach, ale również na społeczności, którą jesteś w stanie zgromadzić wokół siebie. Wybierając odpowiednie kanały komunikacji dla swojej marki osobistej należy rozróżnić dwa rodzaje platform:
● platformy społecznościowe (Facebook, Instagram, LinkedIn, TikTok, E-mail)
● platformy oparte na wyszukiwaniu (YouTube, Pinterest, Strona internetowa)
Tworząc regularne, powtarzalne treści z pewnością uda Ci się przyciągnąć i utrzymać społeczność. Możesz to osiągnąć poprzez tworzenie cyklicznych postów, takich jak cotygodniowe pigułki wiedzy, wybrane artykuły, krótkie filmy, refleksje lub ciekawe historie. Tworzenie takich cyklów ułatwia planowanie i tworzenie treści, a także pomaga budować relacje z odbiorcami. Pamiętaj, że Twoje treści powinny wnosić także wartość dla odbiorców. Może to obejmować dzielenie się wiedzą, prowadzenie badań lub skupianie się na tematach, które są ważne dla społeczności.
Tworzenie innowacyjnych, kreatywnych treści może pomóc Ci wyróżnić swoją markę osobistą i przyciągnąć więcej obserwujących. Kluczem jest połączenie wybranych taktyk w sposób, który jest autentyczny dla Twojej marki osobistej oraz atrakcyjny dla społeczności.
_________________________________________
Tworzenie marki osobistej to nie tylko kwestia autopromocji, ale głęboki, strategiczny proces, który wymaga przemyślanego podejścia. Twoja marka osobista to sposób, w jaki inni Cię postrzegają i jak zapamiętują, dlatego warto świadomie kształtować jej wizerunek. Zastanawiasz się, jak strategicznie ułożyć elementy Twojej marki osobistej? Sprawdź, jak mogę pomóc.
© 2024 MARTA KRÓL ALL RIGHTS RESERVED
hello@cyfrowa-krolowa.pl
Dołącz do społeczności ponad 1000 osób, które tak jak Ty, nieustannie poszukują sposobów na rozwój i doskonalenie swoich marketingowych działań. Zostaw swój kontakt i zacznij kształtować przyszłość Twojej marki osobistej w cyfrowym świecie.
Odezwij się
Zostańmy w kontakcie