Podziel się tą treścią z innymi

PODOBAŁO CI SIĘ?

PRZECZYTAJ TAKŻE:

Projektowanie humanocentryczne - dlaczego warto stosować service design?

Opublikowane przez:

Marta Król

08 czerwca 2022

A gdyby wszystkie dostępne usługi wyprzedzały potrzeby klienta? Konsumenci oraz ich potrzeby znacząco zmieniły się na przestrzeni ostatnich dekad. Od momentu, kiedy konsumowaliśmy jedynie rzeczy, będące niezbędne do naszego przetrwania minęło sporo czasu. Nie kupujemy już produktów dla samego produktu, tylko dla korzyści, jaką możemy dzięki niemu osiągnąć. Co więc sprawia, że jedne marki darzymy zaufaniem, a po zetknięciu z innymi już nie chcemy do nich wracać?

 

KONSUMENT 2.0 

 

Pozyskanie klienta niejednokrotnie bywa trudne. Jednak utrzymanie lojalnego klienta to nie lada wyzwanie. Nastały czasy, gdzie sprzedawca musi dostosować swoją ofertę pod wymagania i oczekiwania konsumenta, który wie, czego chce. Większość z nas wymaga indywidualnego traktowania i usług dopasowanych do naszych potrzeb. Jakość doświadczenia nierzadko ma większe znaczenie aniżeli sam produkt. 

Negatywne doświadczenia klienta w związku z naszą usługą, wiążą się z jego utratą. Projektowanie usług, które jest skoncentrowane na człowieku, pozwala wczuć się w sytuację swoich docelowych odbiorców i wyjść naprzeciw ich oczekiwaniom.

 

HOLISTYCZNE ZROZUMIENIE POTRZEB

 

Empatia dla ludzi pozwala zrozumieć problem i może sprawić, że obserwacje będą ogromnym źródłem inspiracji do stworzenia innowacyjnej usługi. Bezpośrednie kontakty z ludźmi, dla których chcemy stworzyć nowy produkt, pozwolą zobaczyć ich perspektywę. Ludzie są dynamiczni, ich doświadczenia i zachowania będą zróżnicowane w zależności od kontekstu społecznego, gospodarczego, czy kulturowego. Dlatego próba zrozumienia ludzi w holistyczny sposób, pozwoli na lepsze i bardziej skuteczne projektowanie usług, które są nie tylko funkcjonalne, ale niosą ze sobą także wartość emocjonalną. Szeroka perspektywa umożliwia projektowanie usług przyjaznych użytkownikom.

 

Projektowanie skoncentrowane na użytkowniku oznacza pełne zrozumienie, czego potrzebuje klient, w jaki sposób i o czym myśli oraz jak się zachowuje. Celem tego podejścia jest wdrożenie w usługę wniosków z obserwacji tak, aby precyzyjnie mogła spełniać oczekiwania użytkownika i polepszać jakość jego życia.

 

USER EXPERIENCE 

 

Korzystanie z usług i produktów powinno sprawiać przyjemność. UX pozwala skupić się na zwiększaniu satysfakcji klienta w momencie interakcji z marką. Jeśli chcemy wyróżnić produkt na tle konkurencji, musimy poprawić jego użyteczność i dostępność, tak by zwiększyć zadowolenie osób, korzystających z niego.  

 

Jednak projektowanie doświadczeń użytkownika to nie tylko tworzenie użytecznych produktów, ale przede wszystkim koncentracja na takich aspektach jak przyjemność, wydajność, czy zabawa. Rozpoznanie potrzeb odbiorców w zależności od kontekstu sytuacji oraz ich przyzwyczajeń przełoży się na zdobycie lojalności klientów. Jeśli już od pierwszej interakcji z produktem u użytkownika pojawią się pozytywne odczucia, będziemy w stanie nawiązać z nim dobrą i trwałą relację.

 

KORZYŚCI Z PROJEKTOWANIA HUMANOCENTRYCZNEGO

 

Projektowanie skoncentrowane na człowieku pozwala zwiększyć skuteczność i efektywność działania projektowanego produktu lub usługi. Zapewnia łatwą dostępność oraz zadowolenie użytkowników, wpisując się w ich potrzeby oraz pragnienia. Prowadzi także do powstawania usług o dużej użyteczności, co za tym idzie, większej skuteczności pod względem zarówno technicznym, komercyjnym jak i bezpiecznym dla naszego zdrowia. Projektowanie humanocentryczne ma za zadanie tworzenie rozwiązań i strategii, które pokonują wyzwania i dają możliwość tworzenia wartości oraz wywierania wpływu. Produkty i usługi zaprojektowane z myślą o człowieku są łatwiejsze do zrozumienia i użytkowania, niż standardowe rozwiązania. Zapewniają przewagę konkurencyjną poprzez poprawę wizerunku marki oraz pozytywnie przyczyniają się do rozwoju firmy.

 

Czynniki ludzkie stwarzają doskonałe możliwości innowacji. Obserwacja i dogłębne zrozumienie potrzeb odbiorców pozwala docierać do ludzkich motywacji. Istotą jest uwzględnienie pragnień i rzeczywistych potrzeb klientów, a także zrozumienie, dlaczego ludzie robią, to co robią oraz co mogą robić w przyszłości. Projektowanie skoncentrowane na użytkowniku to pierwszy krok do przełomowych innowacji.

 

Zapoznaj się z zasadami przetwarzania danych

 

Zapisz się do Cyfrowego GreenLetter'a, a będę wysyłać Ci najlepsze tipy i newsy z marketingowego świata.

ZOSTAŃMY W KONTAKCIE